Wednesday, May 22, 2013

大马羽球队惨败之谜

本届苏迪曼杯轮到大马当主办国,结果大马羽球队却在主场耻辱性被台湾和德国(没错,是德国!不是足球,是羽球!)从小组赛淘汰出局。

赛后检讨报告得出两项结论:
1)因为赛会裁判不是来自大马选举委员会
2)因为赛会规则不是由国阵决定。

8 comments:

lri$ said...

because they didnt blackout

Anonymous said...

Malaysia boleh!

Kehebatan sukan badminton Malaysia ternama di mata dunia. Menggaji jurulatih terbaik dari seluruh dunia,:-) China, Korea, Denmark, Indonesia, ada lagi?

Para pemenang Piala Thomas, Piala All Englang, Piala Dunia, Super.........banyak lagi yang lain, mendapat hadiah besar, lumayan, tanah, wang ringgit, rumah, kereta mewah, gelaran, nama, kontrek iklan dll.

Mereka dijadikan anak emas, anak kesayangan negara, kesayangan orang besar, orang bisnes. Mereka dijadikan hero, diusung, diarak, dipamer, dijadikan contoh rakyat Malaysia yang kuat, yang hebat.

Sebenarnya mereka terlalu disayangi, disanjungi, mungkin telah berlebih lebihan sehingga mereka terlupakan diri. Sebenarnya mereka tidaklah sehebat mana pun, manusia biasa sahaja. Jika ada sikit pencapaian pun, itu hanyalah perkara biasa yang tidak perlu dan tidak layak diagung agungkan, dibangga banggakan sangat.

Sukan, ada menang, ada kalah. Ada naik, ada turun. Semuanya mainan belaka. Yang menang tak perlu dipuji sangat, yang kalah jangan dicaci.

Pemimpin sukan tak perlu memuji, memuja pemain yang hebat secara berlebih lebihan. Jangan menumpang kehebatan dan sinaran mereka, kerana itu adalah hasil titik peluh dan usaha gigih mereka.

Pemimpin hanya mengetuai persatuan. Wang dari rakyat. Sedarlah sekalian yang berkenaan.

Malaysia tak selalu boleh. Ingatlah.

黄思安 said...

你以为是505咩?包赢!

tailow said...

badminton in malaysia will b like our malaysia football n BN.... going to HOLLAND in 5 yrs time...too bad lah. when LEE retire, habis lah malaysia badminton.

草夫 said...

,硬把运动和政治牵连在一起,也实在是太牵强了点。

凌国文 said...

本帖不是要把运动和政治牵扯在一起,而是以运动来讽刺政治的荒唐。

Anonymous said...

這是馬國的國情,好的事情都是暫短的!壞事很長命!

Anonymous said...

您似乎忘了还有一点, 当晚没有停电